Tack för fyra inspirerande år

Nu är det dags för mig att ta farväl på denna blogg. Jag har efter drygt fyra år som generalsekreterare lämnat Svenska Afghanistankommittén för nya utmaningar i livet. Det har varit ett stort nöje att här få berätta om det Afghanistan jag haft möjligheter att möta under dessa år. Att resa runt i landet, träffa människorna, få höra om alla initiativ, all möda, alla problem, har varit fantastiskt och en stor källa till inspiration och energi för mig.

Närheten till alla dem som dagligen kämpar för att skapa ett bättre Afghanistan för de allra svagaste ger perspektiv som är svåra att få i det svenska flödet av nyheter och information. Att få träffa dem som får det bättre tack vare SAKs insatser har självklart också varit fantastiskt. Jag hoppas att jag har lyckats förmedla en del av detta till er.

Våldet, umbärandena och konflikterna är högst påtagliga överallt i Afghanistan, och det är därför det är så viktigt att fortsätta arbetet med att skapa möjligheter och rättigheter för de mest utsatta, trots alla hinder. I Afghanistan finns en kraft, envishet och så många fantastiska människor, som utgör en motvikt till de våldsamma och korrupta. Det har givit mig hopp!

Tack för att ni har velat vara med på dessa resor, och velat följa mina övriga reflektioner kring Afghanistan.

Hoppas vi ses igen!

One thought on “Tack för fyra inspirerande år

  1. Maja-Stina Ahlzén

    Tack för alla spännande och hoppfulla berättelser. Det har varit viktigt att få ta del av det positiva som händer men som annars drunknar i allt det fasansfulla.
    Jag tycker Afghanistan är ett spännande land.
    Har uppskattat dina brev.
    Hoppas att din efterträdare blir lika inspirerande.
    Lycka till i ditt fortsatta liv
    Hälsningar Maja-Stina

    Svara

Kommentera

